Timpul petrecut în fața ecranelor este inevitabil în lumea modernă. Dar studiile recente arată că impactul său asupra copiilor depinde foarte mult de calitatea conținutului și de contextul în care este folosit. (“Screen time and young children” – NCBI; “The role of digital technologies in supporting quality …” – Australia) PubMed Central+2PubMed Central+2
CE SPUN STUDIILE RECENTE
-
Utilizarea moderată și conținutul educativ pot susține dezvoltarea limbajului, alfabetizării și competențelor sociale.
-
Timpul excesiv, mai ales cu conținut pasiv (ex. televizor, video fără interactivitate), poate duce la probleme de atenție, anxietate sau vedere.
-
Legătura între utilitatea tehnologiei și calitatea acesteia: aplicațiile interactive și susținute de adulți oferă beneficii semnificative.
STRATEGII PRACTICE PENTRU PĂRINȚI
-
Alege conținut interactiv și educativ, nu pasiv.
-
Limitează timpul zilnic la ecrane pentru copii mici – recomandările sugerează maxim ~1 oră/zi pentru preșcolari.
-
Fă pauze regulate și stimulează ieșirile afară – natura și lumina naturală ajută la protejarea vederii și a stării emoționale.
-
Participă activ: joacă-te alături de copil, discută ce a făcut în aplicație, ce a învățat.
CUM POATE FI UTIL JOCUL VIDEO ABECEDAR
Jocul video Abecedar este perfect pentru echilibru: conținut educativ, interactiv, recompense motivaționale (steluțe), activități structurate care nu cer mult timp pe ecran și permit implicarea părintelui.
CONCLUZIE
Timpul la ecran nu este dușman dacă este gestionat inteligent. Echilibrul între activități offline și digitale, plus alegerea conținutului educativ, poate transforma ecranele într-un instrument valoros pentru învățare. Cu resurse precum jocul video Abecedar, părinții au la dispoziție un exemplu concret de cum să facă asta corect.
